Utflykt till Sochi

Sochi ligger i Ryssland, cirka 20 mil norr om Sukhumi. Jag var där idag på jobbärende. "Sochi - Gateway to Heaven" - kandidat till vinter-OS 2014, och damn sure they will get it. Hur det nu kan komma sig. Kanske har det något med finansiella bidrag att göra? Hursomhelst, dess ekonomi blomstrar, understödd som stan är av både politiska krafter, dvs Putin, och ett grymt bra läge längs Svartahavskusten (Ryssland har sin storlek till trots inte mycket till kustlinje, iaf inte någorlunda tempererad sådan). Fina bilar, schyssta brudar [enligt "Fashion-TV" så är Ryssland, tillsammans med Brasilien, det land som förser världen med flest modeller] och....fula, men dyra hus.

Tyvärr finns det inget hjärta, ingen själ och ingen samhällelig planering i all dess utveckling. Nöjesfält, hotellkomplex och privata egendomar har kilat in sig mellan boardwalk/väg och hav; reklamskyltar skymmer utsikten av både berg och hav; souvenirbodar säljer samma skit som på andra platser; nyuppsprungna villor tävlar mot varandra i vräkighet, byggda med billigast möjligast material; och trafiken kongesterar sig beredvilligt för att se till att besökaren får se mest möjligast av ovan nämnda. [Hur jobbigt är inte det, tänker jag och märker att jag kanske gör det till en värre plats än det är. Jag såg stan under ca 4 timmar och hade magknip efter McDonaldsbesök. Calme-toi, CG, and get to the point:]  
 
Det var skönt att komma tillbaka till stillsamma Sukhumi. Jag har vant mig vid stället. Det är en liten värld i sig själv, som man lätt kan fastna i om man inte ser upp. Fördelarna har jag redan berättat om i tidigare inlägg. Det har sina problem, needless to say - konflikt och jävelskap, maffia, klaner och korruption - men samtidigt känns det som det är lika mycket dog-eat-dog world i Sochi och, antagligen, på andra platser i Ryssland. I världen. I Sverige? Kanske inte lika jävligt.    


Kommentarer
Postat av: cg

Sorry, det skulle vara "Sochi - Gateway to the Future". Konstigt att det inte satt sig efter alla reklamskyltar. Kanske något konstigt subliminalt meddelande? Jag vill inte att det här ska vara framtiden? Eller jag tycker att Sochi ÄR som heaven, egentligen?

2007-03-29 @ 22:33:17
Postat av: Simon Persson

Jäklar, det var ord och inga visor där! Jag har en dröm om att någon ska skapa ett negativt reseprogram, är så jävla trött på alla reseprogram som snackar om alla dessa fantastiska ställen hela tiden. Kan inte du tillsammans med en riktigt gnällig typ resa jorden runt och hitta alla de negativa sakerna med resmålen. Jag menar exempelvis Paris, finns det något annat ställe på jordklotet där samma person kan artigt hålla upp dörren åt dig när du går in för att sen tränga sig i kassakön, artighet och oförskämdhet i symbios. Hade blivit bra TV.

/Simon

2007-03-30 @ 08:12:14
Postat av: E S i Finland

Oj,vad jag blev glad då jag hittade din blogg.Det påminde mej om härliga tider då jag semestrade ett tjugotal gånger i Sotchi och några gånger i Tbilisi.Det var så mycket jag kände igen
i dina skriverier.Nu är det över tio år sen jag var där senast,så mycket har säkert förändrats men en hel del verkar vara sej likt.Jag tycker att Sochi är HEAVEN och Tbilisi nästan heaven p.g.a alla gästvänliga människor som bor där.Tacka vet jag Svarta Havet och Kaukasusbergen.Längtar efter att få komma dit igen någon gång!!!!!

2007-05-24 @ 18:54:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback