Måndag kväll, påverkad - musik, vin, champagne

Hey, you've got to hide your love away."

Återigen så finner jag inspiration i musiken (om ni kommer ihåg, så gjorde jag en referens till "God is in the house" i mitt förra inlägg). Återigen sporras jag av en festiv uppladdning - idag var dagen efter "gamla nyårsafton" (det är en ortodox thing; nyår firas två gånger på grund av diskrepans mellan kyrklig och sekulär tradition) - och kontoret firade med champagne och vin. En betydande inslag i abkhazisk gästabudkultur är att det ges många tal och skålas mycket: till familjen, till landet, till de döda, till de levande, till kvinnor, till vänner, och så vidare (jag tror att det finns 162 officiella skålar som egentligen är kutym vid festillfälle). En skål tillägnades mig och jag blev, naturligtvis, mycket glad. Min återgäldande skål blev något sämre, även om (eftersom) den framfördes på ryska, ungefär i stil med:  "tack för att ni är här, gör ett så bra jobb, tack....tack, tack, tack". Ok, så min toast-making lämnar mer att önska. Men bara det att vi skålade till varandra är jäkligt schysst. 

"I've just seen a face, I can't forget the time or place where we just met (...) falling, yes I am falling - and she keeps calling...me back again".

Why? Well, vad kan jag säga? Det  handlar om uttryck av kärlek, känsla, heder - uttryck som det känns vi har förlorat lite grann in Sweden - bevarade av tradition, som kanske ibland görs av tvång, men oftast följs av en reell skillnad i känslotillstånd. Man känner sig uppskattad. Man gör att andra människor känner sig uppskattade, och blir glad av det. Sen gör alkholen resten av jobbet.

"You make me dizzy, miss lizzy...the way you rock n'roll...."

Jag stannar upp ibland för att lyssna mer aktivt på musiken i mina öron(!); för att göra en liten skrivbordsdans, sjunga lite, och så. Som ni ser har jag skrivit ner några quotes. De har egentligen väldigt lite att göra med inläggets innehåll, och jag förstår egentligen inte hur det kan komma sig att alla på något sätt handlar om love, men! -  en present - en skål när jag kommer hem - till den som vet varifrån de kommer. Kanske blev det här inlägget laddat med mindre poäng än jag tänkt mig, men I have to go - hungry as a tiger.

"She's bad and she knows, I think that she knows....ahhhh" [bonus, for additional toast]

Kommentarer
Postat av: Anonym

Grym låt, grym text som vanligt. Välkommen hem ivår! Vart bär det av då i livet tro?...har du någon där som gör dig "dizzy"..."keeps calling you back"...;o)
kramar Malin

2007-01-21 @ 13:56:48
Postat av: cg

ojojoj....det finns sa manga - Olga, Svetlana, Aida, Anja, Natasja, Rosanna, Ilona, Saida, Irina....the list just goes on and on...;)

om jag formar lamna alla dessa skonheter i april, sa...vet jag inte vart det bar ivag, an.

2007-01-22 @ 09:56:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback