Roots

Jag har varit hemma i Sverige snart en vecka. Till trots vissa orosmoment, så har det varit fantastiskt bra! Det är höst, luften är klar och krispig, och jag är glad att kommer där jag kommer ifrån och har alla de vänner jag har. Jag läser Moberg och känner att jag vill gå tillbaka till rötterna, hitta en rar skånetös och slå mig ner i en länga i en liten by vid en skog på vår underbara, omväxlande landsbygd. Låter det för mycket? Om det gör det, så är det bara för att jag känner mig inspirerad, nothing less. 

Min kulturkunskapslärarinna på gymnasiet frågade mig - apropå en tes jag lagt fram om att vara en "världsmedborgare" - om det inte egentligen var så att jag, som hon, stod förankrade i en identitet med "båda fötterna djupt nere i den skånska myllan". Så inskränkt!  - tänkte jag, och lät de kommande åren kännetecknas av ett sökande efter mål, mening och identitet mestadels utanför min hembygds gränser. Jag ska inte överdriva vidden av mina äventyr: Karlsborg, Aix-en-Provence, Bergen, Montreal var aldrig smärtsamt annorlunda upplevelser. Men likväl ställdes jag inför nya miljöer och utmaningar, alltid med förhoppningen att jag just vid det tillfället skulle finna något som jag av olika anledningar inte kunde finna hemmavid. Jag vet att jag inte utgör ett unikt fall. Jag vet också att sökandet efter mål, mening och identitet inte alltid gestaltar sig genom fysiska resor. Men när jag kom hem den här gången, särskilt den här gången, så kändes det som att jag i alla bemärkelser kommit hem.

Jag är fortfarande bekymrad om framtiden, framförallt med tanke på den bana jag trätt in på med jobbet i Abkhazien. Jag vet att jag minst kommer vara där i fyra månader till, men kanske längre, om inte där, så någon annanstans. Just nu ser jag inga reella alternativ för att kunna förena den något idealiserade drömmen jag inledningsvis nämnde med ett meningsfullt yrkesliv. Dessutom har jag fått allför mycket smak på livet utanför Sverige för att vilja ge upp det helt. Men trots det så är jag är glad: Jag vet att det här är en bra plats att vara på; jag har sett prov på hur bra man kan ha det - med särskilda referenser till paret som gifte sig i helgen, Roger och Jenny - som ger mig hopp om att lyckliga och harmoniska förhållande - på det stora hela - kan existera; och dessutom har jag fått en genomträngande, omedelbar och fantastiskt tydlig vision av den jag själv söker genom ett annat exempel (det blir inte tydligare än så ;) Allt som allt, fast livet är och kommer alltid vara en kamp för att göra saker och ting bättre, så vet jag nu varthän jag strävar:
 
Jag ska tillbaka till myllan! 

Kommentarer
Postat av: Levan

Hi,

Pity that you write your Blog in Swedish. You write interesting things (at least i guess so), about Abkhazia and their is almoast no information from foreigners who are living or working their and are objective in their views about situation their...

Postat av: cg

I work for the UN there and I'm not really at liberty to speak much about the situation - everything tends to become politicised. What I can tell you is that it's a beautiful area with great potential. I hope that there will be a solution to the conflict eventually, though things are not exactly looking good at the moment. In any case, you're not loosing out on much - I write mostly about myself ;)

2006-09-12 @ 15:31:06
Postat av: malin

aha...det blir Sverige, giftemål, stadgat liv och barn ändå. Var det alternativ 1, X eller 2? ;o)
Roligt att läsa vad du tänker på. Tycker du är hyfsat privat, om än lite hemlig.

2006-09-17 @ 17:19:01
URL: http://iammalin.blogg.se
Postat av: o

ja, tillbax till den skånska myllan, till ett skåne som för varje val blottar alltmer av sin smutsbruna buk. tillbax till ett skåne där SD får uppemot 20 % (TJUGO!!!) av rösterna i kommunalvalet. förstår att det är skönt att vara hemma i gemytliga skåne ;)

2006-09-19 @ 11:01:40
Postat av: cg

O: Hallau ellor! Alltså är 80 procent hyvens folk, 4 av 5 inte dåligt ;) Men visst är det allvarligt, även om 20 procent är ett högt undantag. Glädjande nog råder gemyt i ett ställe som Sjöbo - sossarna och moderaterna är enligt utsago på goda villkor med varandra.

Apropå valet så är det rätt många bland mina kollegor som är överraskade över maktskiftet i Sverige. 4 procent reell bnp-tillväxt och en arbetslöshet som efter alla mätmetoder trots allt är bättre däran än de flesta andra EU-länder, och folk...vill ha förändring!? Och inte längre en slick Jan Eliasson på utrikesministerposten...

Malin: Det kommer bli alternativ 2 så småningom. Absolut. Även om jag ofta över- och underdriver, ja kanske till och med då och då gränsar till skitsnack, så är jag ärlig i min hemlighet.

2006-09-20 @ 17:01:50
Postat av: o

sant. lite som steven colbert sa under vita husets middag för pressen.
"ok, so the approval ratings of what the president does is only 35 %. but doesn´t that also mean that 65 % of the people approve of the work the president is NOT doing???"

:D

2006-09-21 @ 04:03:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback