Semestertider


Först av allt: återigen lyckönskningar till alla därhemma som har fått, ska få barn, eller gör andra familjeskapande förberedelser, som typ giftermål. Jag är borta 4 månader och allt verkar hända. Första vågen är här. Jag hoppas att min första åtminstone kommer med er andra, eller tredje.

Apropå våg så tog jag mina första riktiga sommardopp i helgen. Yes, det var min övergång, det. Mitt liv för tillfället kretsar kring länge efterlängtat väder, vid den synnerligen lämpliga tidpunkten 20-21 maj, efter avklarad invigning av informationscentrum. Senaste veckorna har varit hellish, med alltför lite tid till roliga sysselsättningar. En och annan karaoke-kväll, ja till och med African Night häromveckan, har inte varit nog. Stress is no fun. Man presterar visserligen, men har så lite energi till övers att de saker som egentligen får en att go on får stryka på foten. De senaste veckorna har dessutom någonting hänt med min kod för att göra international calls - därav få samtal hem. Sorry for this. Men efter invigningen, även om det kvarstår en hel del att sätta i rullning, så ska det bli bättre. Och dessutom, of course, hemkomst, om mindre än 4 veckor.

Remember referenser till ryska turister i tidigare inlägg? Well, de har börjat komma nu - oftast släktningar till den ryska fredsstyrka som sedan konflikten stationerat sig kring den bästa beachfronten i Sukhumi. Stan i sig lever upp på sommaren och allting tycks skönare, no matter förfallna, igenväxta byggnader. Folk får äntligen något att göra. Men trots allt finns spåren efter konflikten kvar, tillochmed på något sätt i folks uppsyn. Men inom det här området...christ, ryssar med familj, flanerades längs den rehabiliterade boardwalken, i shorts, sätter sig ner för att få sitt porträtt målet av en lokal artist, bakom grindar vaktade av ryska soldater. Det är en bubbla som skiljer konfliktzon från semesterzon. Önskar jag kunde beskriva det bättre, men med det plötsliga omslaget i väder och alla turister, så känns det här stället alltmer bisarrt. Det är något som inte stämmer.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback