Lingvistiskt halvfabrikat

So, I was at this meeting last week - a morning brief by and for the staff of the military observer mission here. En stor, snaggad snubbe fran Ukraina var nytillkommen till ganget och holl en kort introduktion pa stapplande engelska om sin bakgrund. It was like seeing Mary Shelley's monster come alive - a being new to world, thrown into the limelight, fearful of the reception it would receive when all  eyes were cast on him. Lyckligtvis sa ar observatorerna vana vid framforallt spraklig osakerhet, sa jag tror nog han fick bade empati och acceptans; jag tyckte mig hora en suck av lattnad fran bade publik och talare nar presentation var klar.

What is it that makes us so insecure in certain situations, and so confident in others? Jag sag snubben igar igen vid biljardbordet. He watched the game, not very impressed by the playing Trinidad-Tobagoans' consistent fumbling; where we laughed, he kept silent. Sa blev det hans tur. There was such beautiful intention in his play. Han gick runt bordet, forsokte hitta de ratta vinklarna, stannade till och synade en forestalld bollbana, bestamde sig och stallde sig i position med en snabb fram-och-tillbaka-rorelse av biljardkon, siktade och stotte bollen i hal. He went through the same procedure 4 or 5 times, always with the same result, until he faced no other alternative than to tuck the white ball securely in between two other balls, beyond his opponent's incapable reach. 

I nasta omgang sa lyckades hans medspelare fa i den svarta bollen sa att de bada hogst ofortjant fick erkanna sig besegrade. Did it matter? Ifraga om skicklighet var det inget snack om vem som var den basta spelaren. Still, I feel this player wanted to win as a way to prove himself. Han var saker i spelet, men inte i sin omgivning. His opponents laughed at their own game and their undeserved win, and they were confident in doing so because to them the outcome did not matter. Han drog sig tyst tillbaka for att titta pa nasta match, synbart besviken.

I don't think there is a strictly causal relationship between capability and confidence. Jag har sett flera exempel, om an inte har, av folk som ar dumma som span men har varldens sjalvfortroende. Ignorance is a bliss ;) Det som stor mig ar att det finns sa manga talangfulla manniskor som ar osakra i sitt varande - alltid, inte bara nar de stalls infor en ovan situation - till trots att de har fundament att bygga en hel och sjalvsaker manniska pa. Myself, I feel confident with some people, in some situations, doing some things. Jag haller helst mina tvivel och forhoppningar for mig sjalv, men jag kan val erkanna att det finns utrymme for forbattring. When I'm drunk I play a mean game a pool.       

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback