Ryska möten..

I två dagar har vi farit Abkhaziens land och rike runt för att träffa lokala administrationer. Bistra män i svart skinnajacka och skinnkeps möter oss i överdimensionerade kontor - Soviet-style - och med tolk försöker chefen övertyga dem om att löften och projekt som långsamt mals genom FN-byråkratin kommer att infrias. Svaret blir: ge oss pengarna, vi vet vad vi ska göra själva! Dialogen mellan ett UNDP som fokuserar på ett botten-upp perspektiv - uppmuntra lokala organisationer och föreningar, ge pengar direkt till det civila samhället - och stolta, envisa politiska ledare som tror framförallt på sin egen förmåga, särskilt efter och på grund av den självständighetskamp de fört (och fortfarande inte kan vara säkra på), är svårgenomförd och knappt kompromissvillig. Och där sitter jag, i ett svinkallt kontor, i en nergången, jättelik byggnad, i ett samhälle tömt på folk (Tkvarcheli - gruvstad, en gång med 80 000 boende, nu 6 000...och ett turkiskt gruvföretag som tar den mesta profiten misstänker jag) i skottlinjen av ryska svador. Bisarrt och surrealistiskt, tråkigt (möten är alltid tråkiga...) i en fantastiskt spännande och för mig exotisk miljö. (Och för att klargöra min roll: Jag är än så länge inget mer än Carl-Gustaf, "the new intern"...att jag följer med på dessa möten handlar mest om att känna av atmosfären.)

Men den ryska gästfriheten, ojoj. Underbar soppa kallad "salendka" eller något, ett antal snapsar som trugas på en (how can you say no...:-) och efter den lunchen sov jag som en bebis. It's the russian way! Da, I like.

Andreas: jag fick din och Marias överraskning, och tack, det värmde! Jag kryssar av dagarna i almanackan...

Mikael: vad har du för e-post?

Jag har fått en FN-adress! Mejla inte, den verkar rätt svåråtkomlig och adressen...well, jag fick inte riktigt som jag ville: [email protected] jag har en FN-adress!



Kommentarer
Postat av: Pappa

Hej Carl-Gustaf!
Tack för dina berättelsser. Intresant. Här hemma har vintern kommit tillbaka. Idag fredag har det snöat o blåst o lite regn varav det blev underkylt på vägarna. Vi skall i morgon eftermiddag till BH-s nybygge på Habo Ljung o visitera.Det kan bli intressant o se hur ett hus som har kostat 7` ser ut inuti.
Annars för övrigt är det som det var i Måndags.
Ha de bra

2006-01-20 @ 23:08:52
Postat av: Anonym

I love personliga bloggar. Ger visserligen en lite avslagen "sommaren 2005"-känsla, men ack så trevligt att följa någon tätt i spåren via en enkel uppkoppling här hemma. Fick tips om att du kommunicerar med omvärlden via den här sidan och det var jättekul att läsa hur du har haft det de senaste dagarna.

Skönt att du långsamt börjar finna dig till rätta. Antar att vägen till nya vänner och sammanhang där borta helt enkelt stavas sprit och ciggaretter - inte helt olikt Malmö then, I guess - kombinerat med robusta måltider i sovjetregimens gamla avlagda anda.

Stockholm har förresten också blivit kallt.
Ha det så bra.

hälsningar Maricka

2006-01-21 @ 14:33:37
Postat av: cg

Vi tog en tripp upp i bergen - det var kallt och mycket snö. Och för första dagen sen onsdags har jag haft en spritfri dag...

2006-01-22 @ 17:54:53
Postat av: Mikae

Hej!

Låter coolt. Din berättelse ger mig känslan av Sovjet-biten av Golden Eye med Scorupco i. mike (snabela) supremum.se fungerar bra. Har du träffat några maffiabossar än? Skjutit med automatkarbiner än?

Ha det bäst!
/Mikael

2006-01-23 @ 12:06:16
Postat av: cg

Mike - sa dar ar det, fast utan synliga kalasjnikovs eller stridsvagnar. By the way, kan du skicka en liten kort beskrivning hur man gor wordfiler till ps-filer, pretty please...

Father - tack for bilderna...mycket sno och mycket vackert!

2006-01-23 @ 22:45:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback