Om att dela bastu...

Vi korde bastu igar, for andra gangen pa tva veckor. Stallet ligger pa vart inhagnade omrade, bakom dessa onodiga grindar och stangsel, och gar att boka egentligen for vem som. Sasja som driver stallet ser till att allt ar i sin ordning, daribland tva basturum, ett vedeldat, det andra elektriskt uppvarmt, kallvatten-pool, lakan (att vira om sig, sitta pa), hattar (haller varmen...as if we need it), stolar, bord, glas. For nagra manader sen sa fixade han ocksa mat, men pga hans sviktande halsa tar gasterna sjalva med sig den nufortiden. Sa for det facila priset av 500RR (ca 150 sek) per timme sa ar man dar, och ater, dricker, bastar, badar, om vartannat. It is very nice. Igar var vi bara fyra pers eftersom resten av NGO-communityn har akt hem, men det var helt ok anda. Lite mer fokus pa bastandet and badandet; we made it hot as hell. Tyvarr sa var vattnet fortfarande kallt som ...9-gradigt vatten ar och jag sitter idag framfor den har datorn och skriver med nagot av en temperatur. Jag ar forkyld.

Jag kom att tanka pa en sak igar dock, lite med bakgrund av det som diskuterades under foregaende inlagg: det ar fan sa nice att dela en san upplevelse.  Jag skulle egentligen sjalv vilja ha, aga (alltsa "own"), en liknande anlaggning, som t.ex. min syster och brother-in-law uppe i Oskarshamn. Just igar skulle det varit nice om man kunna stanna kvar nagra extra timmar, utan att tanka pa att Sasja vill ga hem, eller hyran for stallet. Det skulle varit nice att ha friheten att ga och basta narsomhelst, utan att vara beroende av  andras bokningar.  Det jag dock gillar med sadana har gemensamma anlaggningar ar de kommer till nytta, och att hyresarrangemanget i sig gor det mer lampat for relativt stora grupper (150 sek/timme ar for hela bastun, no matter hur manga som anvander den).  Man traffas och umgas under personliga och synnerligen avslappnade former (utan att det blir for intimt, mind you) nagra ganger i manaden - det svider inte i planboken och det blir aldrigt trakigt. Om man har en gast/besokare sa ar den alltid valkommen, men eftersom man bokar i grupp sa riskerar det aldrig bli for allmant, for opersonligt. Dessutom - vilket varken Oskarshamn eller for den delen Sovdes bastubat har - ar den direkta, sjalvklara kombinationen av mat, dricka och bastu. Vi sitter i ett rum med brasa, bord, kok, med poolen pa andra sidan ett tra... - vad kallar man det (?), ett slags trastaket fran golv till tak - med tva basturum pa steglangds avstand. Vi ater middag with no clothes on, undantaget baddrakt/lakan. Det kanske later konstigt, men ar langtifran sa. Kort sagt: Jag hoppas att middagsbjudning/ fest i bastu snart blir vedertaget aven pa andra hall. Jag lovar, sa fort som mojlighet ges, att se till att bygga en liknande anlaggning pa hemmaplan. Ni ar alla valdigt valkomna! (men boka i forvag ;)

Jaja, det var mitt Lille-Julafton-kaseri.  Ikvall ska vi kolla in nagon film pa "Kracnyii Krest" (roda korset). Det ar fortfarande inte sarskilt juligt har. Som ni kanske har markt, sa har jag har drabbats av nagon slags julfeber de senaste dagarna - det handlar om att ge och dela med sig och hela koret - sa jag hoppas pa "It's a wonderful life". Vad galler febern, sa kanske den beror pa hemlangtan - jag vet inte. Ha en god jul iaf!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback