Juldag med mersmak

Julafton är över, men dess budskap lever vidare ;)

Vår middag igår var trevlig. Tyvärr så fick vår självutnämnde kock inte riktig ordning på spisen, varför huvudmålet - pepparstek, ris och pumpa - inte serverades förran ca 23.30. Nåväl, med "secret santa", lite "tansevaju", vodka och, framförallt, min medhavda halvliter julmust, så var hela tillställningen riktigt trevlig ändå. Jag saknar allting, well, mest julmusten kanske, idag. Dess mustiga, kittlande smak ligger alltjämt kvar i mitt omedelbara smakminne. Dessutom lobbade jag den till de andra gästerna. Kocken gillade väldigt mycket. Den här veckan är det Olgas tur att servera mat i kafeterian. Hon är inte mycket till cuisinier. Idag fick jag nöja mig med överkokta makaroner och - surprise, surprise - kycklingfilé. Pepsi att dricka till...

Jag var lite småledsen över att behöva jobba idag (UNDP följer georgiska helgdagar och eftersom de firar ortodox jul den 7e januari så betyder 24, 25, 26 december inte särskilt mycket). Jag tillät mig en sovmorgon, men vid 12.00 så bar det iväg till Gali och Pirveli Gali på jobbärende. UNDP sysslar bland annat med rehabilitering av vattensystem (kloaker, pipes, reservoar), en komponent inom vilken ingår att även bedriva en informationskampanj om att använda vattenresurserna på rätt sätt. Vår lokala NGO-partner har engagerat tre skolor i området, vars elever har fått i uppgift att upplysa varandra och föräldrar om denna information genom teckningar och skådespel.  Jag följde med för att undersöka lite hur arbetet fortskrider och fick se både teckningar och generalrepetitioner.

Två saker imponerade mig (eller..."made an impression on me", hur man nu säger det): 1) Den första skolan var, likt majoriteten av skolor i Abkhazien, i behov av omfattande renovering. Vissa klassrum hade inga fönster och/eller värmekällor, vilket i 5-gradig kyla försvårar inlärningsarbetet ganska mycket. Bänkar, tavlor, väggar, dörrar - allting var mer än 30 år gammalt och hade setts efter på minst 15 år. Med tanke på alla de pengar vi i Sverige - i jämförelse - lägger på skolan och dess elever, och med tanke på alla - i viss mån - onödiga och dyra leksaker som ges bort  i jul, så kände jag mig - som svensk och före detta elev och barn - bortskämd. 2) Den andra skolan var en positiv överraskning. Dess energiska och engagerade rektor hade sett till att fixa biståndspengar för reparation av skolbyggnaden - som i sin nymålade, nyfönstrade prakt sken upp det omgivande landskapet av övergivna, brandhärjade och i övrigt eftersatta bostadhus. Det fanns lite multimedia - tv, stereo, mikrofon. Tyvärr så har inte heller den här skolan råd med att värma upp stället. Jag behöll mina långkalsonger på ;) Det som värmde desto mer var framträdandet - "vattenföreställningen" - som vi fick bevittna på första parkett. "I ett kungarike för länge sedan levde vatten och människa i harmoni. Jord/smuts såg med avund på denna harmoni och sökte splittra denna..."Och så fortsatte det, med berättarröst, koreograferade dans och sång, tills vatten och människa - efter att "Smuts" tillfälligt lyckats att så split - återfann sitt sanitära kompanjonskap. Det som imponerade mig mest var dansen - traditionell, stilig och stolt, kaukasisk dans - och det arbete som uppenbarligen investerats i förfina utförandet. Det märktes att eleverna gillade vad de gjorde. Det märktes att de gillade att gå i skolan. Jag förstod allteftersom att den goda stämningen berodde mycket på rektorns engagemang. Hans filosofi är självklar på ett sätt - det handlar om att sätta klara mål och motivera eleverna till att förverkliga inneboende potential. Sättet att göra det på förklaras bäst med den uppmaning han gav mig efter att jag hade lovprisat deras föreställningen: "Ge oss en cd [dvd] med svensk folkdans, så ska vi framföra det för dig!" (!) Det var allvarligt menat.

Det är otroligt vilka små medel som egentligen behövs för att skapa förändring. Jag kom till Abkhazien mest för att ha något att göra och för att min profil passade tjänsten som informationssamordnare. Jag hjälper till så gott jag kan genom att göra min plikt, genom att vidarebefodra budskapet, men jag gör ingenting i jämförelsen med till exampel lärarna på de här två skolorna. Det är inspirerande att se sånt engagemang.

Var jag ska få tag i en dvd med svensk folkdans är dock en uppgift av rang. Det är inte precis in high fashion just nu. Kanske "Nygammalt" (? programmet med Bosse Larsson...?). Eller kanske en inspelning från logdans på Stampen?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback