Inför nyår

Igår besökte jag sex skolor och ungdomsgrupper som sysslar med "inkomstberedande aktiviteter" inom jordbruk. Varje grupp - 17 totalt - får ca 1000 dollar som kan satsas på växthus, biodling, svin-uppfödning, etc. Det är bra projekt som engagerar och ger grundläggande kunskaper i eget företagande. Fältvisiten igår gav bra och, well, dåliga, men också intressanta erfarenheter. Två glas hembränt på stående fot vid första skolan skänkte mig både värme och cred hos den som bjöd (skolans rektor). Vid tredje skolan fick jag bevittna min första avrättning. En gris blev av med huvudet under skärande vrål. Jag var tillräckligt lullig från spriten för att få idén att filma dess dödsryckningar. Det var en makaber om än i sammanhanget högst naturlig händelse. Hell, om jag bott kvar på landet skulle jag sysslat med samma grej. Människan är en best. Jag tänker omsider bli vegetarian.

Imorgon bär det iväg till Tbilisi för nyårsfirande. Det ska bli skönt att komma ifrån Abkhazien lite grann. Det funkar inte att vara nästintill själv här - särskilt inte sedan jag växt in i den yrkesmässiga och sociala rollen som samordnare. Det enda sällskap jag kan hitta just nu är filmkaraktärer. CK Dexter Haven (Cary Grant) och Tracy Lord (Katharine Hepburn) i "The Philadelphia Story" ligger närmast till hands [don't mind the name-dropping, it's a movie-must].

Gott Nytt År!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback