Berättelser från staffklubbens veranda

En öl på staffklubbens veranda och en pratstund med, först, en som jobbar med mänskliga rättigheter här - kommer från Bulgarien och har levt halva sitt liv under Sovjets skugga. Det känns märkligt och är otroligt intressant att komma i så nära kontakt med någon med liknande erfarenheter. Jag fick till exempel reda på att fastän Bulgarien som satellitstat var lika mycket under kommunistoket som länderna inom Sovjetunionen, så fanns rätten till att äga sin egen fastighet (vilket jag iofs har för mig kunde förekomma inom SU också...?). Hursomhelst så bodde han kvar i samma lägenhet som hans föräldrar haft tidigare och deras föräldrar innan dess, innan världskriget, och lägenheten var of course, ganska schysst. Med utgång från det, well jag vet inte vad jag vill ha sagt, bara det att i samtalet med honom så kunde jag associera till något som annars skulle stannat kvar på ett...teoretiskt/imaginärt plan. Kommunisttiden och dess vedermödor; folk som gick från glad kapitalism  till svårmodig planekonomi (totally unfair egentligen, men det är iaf en bild jag haft i huvet) och fick sina egendomar konfiskerade i vissa fall, medans andra klarade av att rädda något kvar; jag tänkte mig en 20-talslägenhet med mycket musik, konst och böcker, som gick över i en tid med förtryck av frihet, individualism, för att nu kommit in i en tid av resurrection. Snubbens familj bor i New York men har kvar lägenheten i Sofia som bas, samt en (inte lika romantiskt smickrande) condo längs kusten. Inte för att jag egentligen fick några av mina fantasifulla fördomar infriade - vi snackade i rätt allmänna termer och kom inte in på vad familjen egentligen hittat på med tidigare, särskilt inte innnan kommunisttiden - men själva känslan av att vara där jag är, med möjligheten att träffa och faktiskt prata med folk om liknande erfarenheter var schysst.

Vistelsen på staffklubbens veranda fortsatte och kom i slag med en konsult som är på ett veckouppdrag i SUK för att styra upp kommunikationer (let's keep it on vague terms). Pensionerad snubbe från England som numera var ledare för ett konsultföretag i branschen, med uppdrag för både privata företag och FN. Han spenderade ca 5-6 månader utomlands - frugan klagade på att de aldrig hade semestrade nuförtiden - och gillade sitt jobb väldigt mycket. Planen efter ABK var ett jobb i USA, nånstans, efter vilket han och frun skulle ta en tripp till Miami och från där (det här kan ha varit ett projekt för framtiden, come to think of it) tura sydöstra delen av landet med en RV (CG: "well, I know that the C [!] stands for caravan, but what about...."[!!!]; RV = "Recreational Vehicle" som britten förklarade för mig, alltså en husbil). Orsaken till att jag säger det här...well, c'mon, snubben verkade riktigt nöjd över sitt tidigare och nuvarande liv och även om det säkerligen var långtifrån det, så lät det riktigt bra i mina öron. Att kunna kombinera ett intressant liv utomlands - nya möten, nya inputs, personlig utveckling - med en bas, en trygghet i den miljö som man känner till allra bäst, där man har de bästa vännerna, sina rötter (skånsk mylla;)), är något som jag väldigt gärna skulle vilja göra.

(Och som en parantes till ovan: brittens företag hade fem anställda, två av vilka var nere i Brunei på ett tvåårskontrakt - uppdraget: att se till att shejkens personliga mobilsystem fungerade som det skulle. Get outta' here!)

Kommentarer
Postat av: 2shoe

Ahoj CG, det har tagit lite tid med svaret. Har varit en del cirkus har ner med froken M... mer om det nan annan gang.

Jag kommer till Svea sita veckan i Aug. Ska stada upp i Lund osv. Men det finns annars mkt billiga bussar harifran till Sverige sa om vi planerar lite sa kan vi styra upp en host traff utan problem. En Osterlen roadtripp i Oktober skulle sitta fint. What say you?

simma lugnt

2006-08-09 @ 11:16:06
Postat av: cg

No worries, trevligt att se din röst. Ser fram emot del II av the Prague adventures.

Så till Sverige i slutet av augusti...Hur länge stannar du? Om jag kan ta mig hem i september så blir det i början/mitten nånstans. Isåfall också en tripp i november. Vi kan höras på mejl...

2006-08-09 @ 12:08:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback