Je suis arrivé!

Vad ska man säga? Så här långt är min Shanghai experience fan-fucking-tastic! Flygresan sög som alltid, till trots för multimediacenter som inkluderade 10 filmer, internet (mot betalning) och webkameror mot himmel och jord. Dock två upplyftande erfarenheter: den rykande heta handduken som delas ut på flygplansmorgon (how good it is to feel the warmth of that towel!), samt känslan av att titta ut över ett solindränkt, bergigt Mongoliet (det är inte bara slätt) och bara få en sån där "fan-vad-världen-är-stor-upplevelse"

Well, well, landade men flög snart iväg på världens snabbaste tåg in mot stan - the Maglev: toppfart idag 431 km/h. Konstigt nog så kändes det inget speciellt. Men väl inne i Shanghai, wow... Jag är en alien, utlämnad i en stad som jag har ytterst få referenspunkter till. Språket, kulturen, maten, alla kineser (!) - allt väldigt nytt och väldigt spännande. Sen har jag naturligtvis Oscar, med vars hjälp (eller rättare sagt helt tack vare) jag kunde beställa några dumplings (yiaozi) på en lokal inrättning (ett hål i väggen). Menyn på kinesiska och jag ba' fatta noll, va, hallå, snacka engelska!!;) Jag har en vecka på mig ungefär; sen är det dags att klara sig på egen hand.

Ska försöka skriva lite mer om enskilda företeelser längre fram. Nu ska jag ut och äta på........Bao Luo.

hej!

Kommentarer
Postat av: CG

det var då jiaozi, med j (mitt första kinesiska stavfel!)

2005-11-02 @ 12:02:42
Postat av: andreas

har tryckt på uppdatera-knappen hela dagen, utan något inlägg från dig. sen kommer det här. kul att allt gått bra och kul att du har kul. maria hälsar. /andreas

2005-11-02 @ 14:08:28
Postat av: Sofie

Världen är stor. Till Ängelholm tar det en timma och nitton minuter med Pågatåget. Inga handdukar. Skönt att resan gått bra och njut av alla nya intryck!

2005-11-02 @ 23:08:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback