Fodelsedag i tva bemarkelser

Idag fyller mor min....61 ar. Detta ar ingen alder - inte borjan till slutet, nejnej: slutet av borjan! Nu ar det bara till att tuta och kora och fixa till den dar tradgarden som aldrig tycks bli fixad. Hur som helst - Grattis pa bemarkelsedagen till Eva Erixon!

Idag firar vi ocksa FNs fodelse. Just det, for 61 ar (!, se ovan) sedan sa ratificerades FN-forklaringen av majoriten av de davarande 50 medlemmar, vilket skapade grunden for organisationen som den ar idag - stor, byrakratisk, kompromissande och till stora delar kraftlos helt sakert, men ocksa ett forum for diskussion och - inte att forglomma - bistandsflode. Forlat mig, men det maste sagas: Trots sina svagheter sa skulle varlden vara en samre plats utan FN. Dessutom skulle jag vara arbetslos ;) Hell,  om det inte var for den 24 oktober 1945 sa skulle jag inte ens blivit till!

Happy Eva-dag! Happy UN Day!

Kommentarer
Postat av: Louise

Ok, jag har nu surfat runt lite på din bildsida och har bestämt mig för att jag måste kolla in den här platsen i egen hög person innan jag kilar vidare. Jag vill också hänga i rostiga vinschar, äta pung till middag och titta på dom fina bergen. Hur länga har jag på mig? När åker du hem?

2006-10-24 @ 20:52:21
Postat av: o

yo. e det "min" louise som ska hälsa på dig? kul i så fall :D

läste i alla fall en intressant artikel i förra veckans economist.
http://www.economist.com/world/europe/displaystory.cfm?story_id=8031597

handlar om ditt nya land...

själv är jag på hainan, en tropisk ö i södra kina. kan checka in när jag blir biten av fiskar på min sida :D (hemsidan asså, inte bildsidan)

2006-10-25 @ 18:50:28
Postat av: cg

"min" louise: det är lite krångligt att ta sig hit...men det går! Till Georgien behövs inget visum, så det är bara att åka. Väl i Georgien tar man tåget eller liftar med nån biståndsorganisation till gränsen. Väl där behöver du dock ett Abkhaziskt visum, vilket jag då fixat på förhand genom en skannad kopia av passet ditt. Jag tror dessutom att man kan ta sig via Ryssland in i Abk (fast då behöver man iofs ett ryskt visum). Hursomhelst, många av de som arbetar här har haft besök, så det är klart möjligt.

Jag kommer vara ensam här över jul, innan det är dags för hemfärd i januari. Du, OCH alla andra som känner sig hågade, är mycket välkommen/na!

o:nya land och nya land... jag börjar känna mig smått abkhazisk, till trots min ambition att vara politisk korrekt och objektiv. fan, även om man på något sätt kan knyta an händelserna här till de teorier vi pluggade på statsvet (realism-så-in-i-helvete), så är det svårt att väl on-the-ground finna ett objektivt trossystem. Visst har studierna förberett en - men det är så uppenbart här att det inte finns några säkra kategorier och "svar" att luta sig mot. ABK är inget land i den akademiska eller internationella betydelsen eftersom det inte är erkänt av andra stater (förutom andra icke-erkända territorier). Dessutom försvann ca hälften av dess dåvarande invånareantal under kriget för 14 år sen, då det formellt sett var en relativt självstyrande del av Georgien som precis innan dess var direkt del av Sovjetunionen. Samtidigt, idag, har ABK relativt väl fungerande institutioner, är ganska demokratiskt (har haft flerparti-val med kvarvarande etniska abkhazer, armenier, ryssar, greker), med flagga (idé), militär, well, resten av grejerna man behöver för att vara ett land. I praktiken, så är det ett land. Frågan är om det ska eller bör vara det...Med andra ord så kan jag inte säga att artikeln handlar om nya land. Capische? ;)

Oscar, du är förresten också välkommen...en hel månad om du vill :)

2006-10-26 @ 21:39:02
Postat av: o

öhhh... cg, du kanske inte fattat att "o" är "oscar" as in shanghai-o? för du säger ju att både o och oscar är välkommna...

dessutom därför jag sa "min" louise, som i mitt ex. gosh du e seg i kolan. för mycket borscht?

2006-10-30 @ 04:39:28
Postat av: cg

Hallå ellerrr! Du är ju cyber, och interaktiv och har på ett sätt redan varit här (lägg märke till att jag faktiskt inte uttryckligen bjuder in dig) medans Oscar...well, han har ju aldrig riktigt varit här. You are like one, but not the same. Catch my drift?

2006-10-30 @ 08:41:03
Postat av: o

2006-10-30 @ 11:29:08
Postat av: cg

Olika sidor av samma person. O ar bloggaren, det skrivna uttrycket av personen. Oscar ar mer generell, tacker liksom flera komponenter, t.ex. det fysiska uttrycket. Panimajesh sejtjas?

Jag forsoker naturligtvis vara lite rolig har, men det ar inte bara skitsnack. Tank existentialism, eller, for all del, astrologi...;)

2006-10-30 @ 15:02:45
Postat av: Louise

Lämnar du för gott efter jul? Då kan det bli lite tajt för jag är bara hemma några veckor i Svedala innan jag måste återvända till världens bästa och största demokrati (va? jag, hjärntvättad? inte då). Ring om du är i stockholm under hemresan dock!

2006-10-30 @ 19:20:11
Postat av: Anonym

Ska jag ringa fran Stockholm till Svedala, da? Ar det inte enklare om jag ringer fran Malmo? Eller....aha...Svedala ar en allegori (?) - ett annat, lite smaroligt satt att skriva Sverige pa? Jag forstar inte, men for att dolja lite av min dumhet, sa ...;)

2006-10-31 @ 11:44:43
Postat av: Anonym

Jag vet inte...jag tycker att du döljer den mellanbra..:) För att klargöra så vill jag att du ringer till STOCKHOLM, när du är i MALMÖ. Capice?

2006-11-03 @ 16:03:14
Postat av: cg

gotcha! mais, tu venir quand [ou quelque chose comme ca]?

2006-11-05 @ 20:48:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback