Stalins sommarstuga

Mitt jobb har sina fördelar - tex en morgontur till Novyy Afon för att kolla på möbler till kontoret. Och lo and behold, en av Stalins fem sommarstugor råkade befinna sig på samma inhägnade område/reservat som fabriken.

Stalin was a crazy motherfucker. Jag kan inte tänka mig att han hade så mycket tid över till semestrande, men det verkar som att Akkhazien var en favoritregion när han väl tog sig tid. Den här "dachan" ligger på en höjd med fantastisk utsikt över Svarta Havet. Vår möbelleverantör känner administration för stället, slog en signal och fixade in oss för en kort rundtur. Ett mindre palats, med inredning i tiotalet olika träslag, kristallspeglar (som guiden visade oss: man kan stå väldigt nära en icke full body mirror och ändå se hela figuren; svårt att förklara, men det är top notch material), king-size biljardbord, med mera,  allt i en överraskande smakfull design. Det finns många historier om honom värda att återberätta, men för att kort nämna några: Stalin var paranoid till den grad att han växlade säng och sovrum flera gånger per natt, (föredrog ibland divan istället för säng); han målade (iaf) just den här dachan i grönt så att den skulle smälta in med den omgivande grönskan; och lät pumpa upp saltvatten från en halv kilometer ner, för att - så att säga - kunna ta ett bad i Svarta Havet. Naturligtvis växlade han mellan hus under sina vistelser i Abkhazien, allt för att undkomma sina verkliga och påfunna fiender.

Men det mest intressanta med vår utflykt var nog den korta promenad vi tog upp till en utsiktsplats i tre våningar, insprängd i bergväggen ovanför huset.  En undanskymd, övervuxen stig, slingrar sig uppför berget med återkommande borteroderade stycken, som tvingar fram en vådlig diagonal forcering av jordbrant för framgångsrik bestegring . Men målet är väl värt mödan. Byggd i nyklassicistisk stil - Stalins favorit - med rejälva stenvalv och balustrader, flagnande  väggar, omlott mosaikklädda, och en million-dollar view över grönskande kullar och skimrande hav (yes, THAT poetic!), så lämnade sajten en långtifrån oberörd. Framförallt så infann sig en påtaglig känsla av vara nära historien  - utan mellanled av kommersiell upprustning och revisionistisk finputsning. Jag gick bokstavligen talat i Stalins fotspår. Associationer till Tolkiens Sagan om Ringen gjorde sig påminda igen (jag tror jag haft liknande tidigare, no?): jag föreställde mig Stalin vandra upp till sitt lilla avskilda smultronställe för att samla kraft för kommande maktspel, likt Sauron gick vägen från Barad-Dûr till Domedagsbergets hetta för att kontemplera sitt kommande öde. Jag är medveten om att flertalet som läser det här inlägget  inte har möjlighet att associera i samma banor  (Tolkienfans around the world, Unite! ), och att liknelsen är tämligen abrupt, och lite smårolig (till och med för en tidigare fantasy-nörd som jag själv) - men jag hoppas att ni förstår ändå. (Stalin and Sauron - big guy in beginning of movie depiction, also big vagina-looking eye throughout the movie - is like the same person! And I am like Frodo, with a mission to rid the world of its communist left-overs, through telling the story and, well, just being a well-meaning volunteer aid worker ;)

Som ni förstår så börjar jag bli trött. Jag har haft en bra dag. Jag har känt historiens vingslag. Jag hade ingen kamera med mig - kände mig naken, men kanske något mer närvarande. Och tiden går, människor blir äldre och visare - tex Anna-Karin idag - hjärtliga gratulationer! - och, som sagt, Pia på torsdag - broderliga lyckönskningar!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack broder min!..Jag blir ett år äldre och förståndigare...eller..klokare..Ja..det visar sig. Intressant läsning, fortsätt med skrivandet. Ha det bäst. Kram fr syrran..

2006-03-29 @ 08:51:58
Postat av: Anonym

Tack! Visst känner jag mig mkt äldre och visare. Tror till och med att det syns på mej, om man tittar riktigt noga. Firade min birthday med arabisk tårta, sherry och vänner - not bad! Ha det bra!

2006-03-29 @ 14:25:18
Postat av: Anna-Karin

glömde skriva mitt namn ju..... - men det är jag, Anna-Karin 28 Hansson. goodbye again

2006-03-29 @ 14:26:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback