Min omärkvärdiga vardag!

Jag har fortfarande inte skrivit om hur en vanlig dag som FN-praktikant ter sig. Well, eftersom huvet mitt känns alltmer mushi-mushi och unclear, så försöker jag på mig en enkel, praktisk beskrivning av en sådan - förhoppningsvis utan att bryta några säkerhets-/tystnadspliktregler:

Jag bor i byggnaden bredvid kontoret och behöver inte gå upp förrän 9.20, med jobb beginning 9.30. Jag kommer dit, tar mig en kopp te, snackar lite med personalen, kollar mejl, blogg osv. Vid 10.00 kör jag igång på allvar, t.ex. med möten/intervjuer, rapportskrivning,  redigering av information, the works. Eftersom jag inte äter frukost, så väntar jag otåligt på att restaurangen öppnar vid 13.00 (!). Efter en laddning rysk husmanskost - borstj, biff, potäter, ris, kyckling (yes, i still eat it), sallad, gulasch, och en massa annan tung mat, två gånger dagligen, varje dag, samma ställe, vecka ut, vecka in, Gud vad jag saknar en enkel baguett, sushi, dumplings, hamburgare, fisk (inte den färska med ögon och tail, utan den anonyma fiskblocksvarianten...i senapssås, med potatis) osv. - så tar jag mig en liten promenad längs M27 (vägen i Abkhazien), kommer tillbaka till kontoret strax innan 14.00, fortfarande däst och dåsig, ibland till den milda grad att jag faktiskt tar mig en tupplur (don't tell my people!). Hursomhelst, jag är trogen min post och mina uppgifter, så allt som oftast tar jag igen senfärdighet under dagen med en snittad övertid till 19.00-20.00 på kvällen. Så iväg till kvällsmat och, om jag har tur, happy hour och karaokekväll. Min senaste favorit, en av få sånger jag kan ta mig an pga begränsningar i mitt röstregister, är "Can't take my eyes off of you...you're just to good to be true.......I love you baby, and you know its quite alright, to love you baby....daddadaddadad". (Fick 69 av 100 vid senaste mätningen...."not bad" som maskinen säger.)

Det var en vanlig vardag på Aitar Hotel, Sukhumi, Abkhazien (de facto självständigt). Inom kort ska jag flytta ner till stan och nya lokaler. Informationscentrumet - med bibliotek, databaser och hemsida - ska snart till att öppna. Inte utan viss stolhet kommer jag inom kort trycka upp visitkort saying "Carl-Gustaf Eriksson, Information Manager". Jag har naturligtvis ingen reell makt eller beslutanderätt, men å andra sidan kan jag som verkställande tjänsteman idka visst inflytande över hur centrumet gestaltar sig. Yeessssss. Det praktiska ansvaret finns där - ett ok, som trots allt är ganska tillfredsställande. Något lär jag lära mig av erfarenheten.

Helgerna är sig också ganska lika, som jag skrivit om tidigare: typ varannan fredag sauna på fredagar; oftast marknad på lördag dag, fest/middag på kvällen; och hike med dvd-kväll på söndag. Den här helgen är ett undantag - dåligt väder, ingen hike, ingen sauna, ganska tråkig middag, och en månadsrapport som är due imorrn - och jag kände mig mestadels håglös och trött på stället. Jag saknar mycket, däribland vänner, mat och generell atmosfär från Malmö, Sweden. Jag saknar, don't laugh, popkulturella referensramar - prisa Gud, att jag fick med mig det mesta av Andreas mediabibliotek innan jag åkte. Men  discodancing, biokvällar, finkultur (ok, jag har aldrig varit bevandrad vad gäller konst och prosa, men nu saknar jag det..), bra café med god fika, snygga grejer (här är det antingen tragiskt och vackert förfall, eller nouveau-riche, plastigt bad taste som gäller), och...jag klagar för mycket. Mycket har sin grund i att jag varit här i snart två och halv månad. Jag ska till Tbilisi på onsdag. Det är inte den bästa av städer, men iaf kommer resan medföra en välbehövlig change of atmosphere. Jag hoppas på förnyade krafter med vilka jag kan och vill utforska Abkhazien med samma nyfikenhet som jag hade i början. Detsamma gäller bloggskrivandet. Detsamma gäller min egen syn på de enorma möjligheter som getts mig iom den här praktiken. Well, enorma och enorma, allting är relativt, karrärmöjligheterna är goda men i sig inte en garant för happiness....No, no, happiness kommer t.ex. från förmågan att begagna sig av situationen och ta tillvara på erfarenheter, så - ryskinlärning, ansvarstagande, planering, analys, reflektion, och en massa, massa nätverkande (utan för mycket yta!) är vad som kommer gälla. Och så turkiskt bad på fredag, svenska köttbullar till helgen.

Grattis till syster Pias bemärkelsedag på torsdag!         

Kommentarer
Postat av: mike

Tjena

Kom precis på att jag har fortfarande (och jag skäms) glömt bilderna till Tage. De är dock framkallade. Problemet är att jag inte vet var de har tagit vägen nu. Ska leta.

Räknas det förresten som övertid om man börjar jobba 10.00 och arbetar "en snittad övertid till 19.00-20.00 på kvällen", med vodkalånglunch, och sovpaus däremellan? Här i korridoren skulle du nog iofs klassas som en workaholic.

2006-03-27 @ 14:17:24
Postat av: cg

Halloj!

Well, vad fan, det är ju inte alltid man får de där härliga långluncherna: Idag blev det bara en halvtimme - ingen vodka, ingen promenad, ingen nap - och jag sitter här fortfarande...Men trots det skulle jag inte vilja kalla mig workaholic; jag tar det ganska lugnt när jag gör saker och just nu handlar det mest om att transkribera text från papper till dator. Idiotgöra, men jag har good music, mättad mage och en schysst dvd att kolla på till senare - det hjälper. Och på onsdag bär det iväg till Tbilisi (medelst vad jag just kom på att kalla "the white dove", asså i jämförelse med tex "black hawk", - helikopter!) i en vecka. Där jag ska glida med höjdarna lite grann - fick reda på att utrikesdep. ville träffa mig ;) Men det är ett roligt missförstånd: inte ens min chef har fått audiens än, men uppenbarligen la dem viss vikt vid att mitt namn och titel stod under "from the editor" i vår senaste biståndsöversikt. Jag tror dock inte att mötet kommer till stånd...herregud, jag kan föreställa mig rubrikerna: "Swedish Intern causes end of diplomatic relationships..."

Just det: "Åsikterna som publiceras på den här bloggen reflekterar inte på något sätt åsikterna för organisationen jag arbetar för. Ansvaret för dessa är mitt och mitt allena."

2006-03-27 @ 21:23:33
Postat av: cg

Hrrmm...efter en läsning av de senaste blogginläggen så märker jag att det börjar bli mycket me, me, me. Det var just så det inte skulle bli - blogg korrumperar, enkelspårig blogg gör bloggaren enkelspårig. Jag ska försöka bättra mig.

2006-03-27 @ 21:49:39
Postat av: maria

hej, inte så konstigt att du skriver om dig själv, vi andra är ju lite dåliga på att skriva... kul att läsa om din vardag och få en bild av vad du gör tycker jag. låter som att du får massor av bra erfarenheter och referenser.
idag känns det faktiskt som att våren har kommit till malmö. fast det är ganska grått. sitter här i affären, lyssnar på andreas mattsson, ska försöka jobba lite med hemsidan till galleriet. hur går det med dina hemsidebyggen förresten?
ikväll blir det tårta hos anna-karin som fyller år idag.
ha det gott!

2006-03-28 @ 11:54:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback