"Have you seen him? Have you seeeeen Jeesus?

Jag har inte upplevt särskilt många ögonblick och situationer i mitt liv då verkligheten överträffat fantasin. Alltför många välgjorda filmer, böcker och bilder under åren har lett till en viss känslomässig stoicism inför möten med och i vardagslivet. Det är inte så att jag inte tycker om vissa situationer och sammanhang mer än andra, eller att jag inte längre förmår att bli överraskad. Det handlar om att ställas inför något och, i väldigt enkla ord, bli missnöjd med vad man ser för att man förväntat sig mer. Oftast är det en tidsbegränsad känsla: efterhand som man lär känna en miljö, och tar in detaljer som inga förutgivna bilder kan spegla, så yes - då brukar också verkligheten bli bättre. Men då handlar det egentligen inte om en sann jämförelse, no, utan mer om att fantasi och dikt inte räcker till i längden?

Innan jag kom till Sukhumi så läste jag så mycket så möjligt som nätet hade att säga om staden och regionen. Jag hittade en "documentaire" gjord av några snubbar - Eric och Dov - som var här för några år sen. Som bra författare ska kunna göra, så lyckades de beskriva och ta fram det mest essentiella, bra som dåligt, från sina äventyr, och visst tedde sig Abkhazien för mig om möjligt än mer exotiskt och spännande. Men när jag kom hit så blev jag inte särskilt blown-away. Idealet var där och verkligheten var för omfattande för att jag skulle kunna förstå alla de nyanser som kunde gjort den bättre. Dessutom var deras bild byggd på andra premisser, begränsad till exempel som de fann intressanta. Jag förstod kanske inte för att min perceptionsförmåga skiljer sig från Eric and Dovs. Det finns säkert väldigt många förklaringar. Efter tio dagar i "paradise lost" så börjar jag skapa mig en bild som skiljer sig något från deras, som bygger på mina egna erfarenheter. Den har potential till att bli fantastisk. Mycket beror på ett exempel, en symbol av Abkhaziskt liv, som jag stötte på förra veckan, överraskande nog. Min tilltro till att världen och verkligheten alltid kommer innhålla stunder av omedelbar förundran har  väckts.

This is what happens: Vi stannar vid vad man kan kalla en abkhazisk vägkrog med "etnisk" mat på menyn. En liten stuga gjord av bambu - ett mellanting av gammaldags vilda västern-salong och kinesiskt tehus - inuti med rustik inredning kring ett kök bestående av gryta över eld. Även om byggnaden är nog full av springor och hål, så är den mörk och blir snart rökfylld - känslan av vindskydd och camping är påtaglig. I folkmun kallas ett sånt här ställe  "mama liiga", uppkallad efter huvudrätten i abkhaziskt kök - en majsvälling som ser ut som mannagrynsgröt, med ganska smaklös grund , som smaksätts med lite salt och två rejäla instuvade getostskivor. Lägg därtill rökt kött, chilikryddad vitkål och ett par huttar akkhaziskt brännvin, så har ni en riktigt god måltid.

Jag hoppas att ni kan någorlunda föreställa er atmosfären i restaurangen, för det är nu det händer: verklighetens triumf över föreställning; en plötslig gudomlig vision. Jag sitter vänd mot utgången, dörren slås upp och där -  som en jättelik skugga vilken suger åt sig allt ljus från öppningen och världen utanför - står tomtens onda tvillingbror. Helt klädd i svart, med långt tovigt, grått hår och ett guldsmycke kring halsen, så är det dithän som tankarna kring denna varelse för en den första adrenalinstinna ("fly, fly, för allt du är värd") sekunden. But lo, he speaks, något i stil med - först på ryska till restaurangägarna och vår tolk, därefter på engelska till oss  - "hello, nice to meet you" . Rösten är mild, nästan kvinnlig, och hans gestalt utstrålar en trygghet som försäkrar mig att allt ("så ja, så..") kommer bli bra.  Det är inte djävulen i förklädnad, eller något av hin håles sändbud, utan tvärtom en av Guds heliga företrädare: en grekisk-ortodox präst från det närliggande munkklostret. Vår tolk känner honom från sin universitetstid och studier i linguistik. Under samtalet som följer känner jag vördnad och tacksamhet över att vara i just den här situationen. Det är inte så mycket vad han säger, snarare hur han gör det; respekten han möts av från abkhazierna i rummet smittar av sig; kontrasten mellan hans mäktiga uppsyn och den uppriktiga värme han ger ifrån sig, tillsammans med 3 glas brännvin i ett rökfyllt rum, gör mig nästintill till en troende man. Det här är vad man lever för, barnslig förtjusning över allt som finns att se och upptäcka i världen. Så här i efterhand kommer jag att tänka på en liknande situation jag upplevt, för många år sedan. Kanske är det något jag drömt, men jag är 3 år, firar jul någon annanstans än hemma och ser med skräckblandad förtjusning tomten för första gången - den riktiga tomten alltså. Same, same, but different, and wow!

Andy, Maria, och alla hjälpredor: lycka till med flytten! Vi hörs.



Kommentarer
Postat av: Sofie

Just så..

2006-01-29 @ 23:29:02
Postat av: Johan

Kanske borde man se mindre film?
Tack för historien i alla fall, den värmde! Hoppas allt är bra med dig - med mig är det det. Tänkte ta en frivecka nu (du vet - "växelverkan"). Hur får man tag på din e-postadress?

2006-01-30 @ 01:39:18
Postat av: Anna B

Du beskriver ju grymt bra! Precis sa som jag onskade att jag kunde skriva pa min blogg men som jag ar alldeles for lat for...vill du bli min spokskrivare? Na - men arligt, kan jag lagga in en lank till din blog pa min sida? Antar att vi har endel gemensamma - men anda avlagsna - vanner som skulle tycka det var skitkul att lasa!

2006-01-30 @ 10:51:04
Postat av: cg

Anna, hallå - du är den minst lata person jag känner vad gäller skriva bra och beskrivande texter. Och om du kliar min rygg, så kliar jag din...

2006-01-30 @ 11:23:01
Postat av: Anna B

HAHAHAHA! Jag tolkar det som ett "ja"! Nu ska jag lagga till dig pa listan! KRAM

2006-01-30 @ 11:58:47
Postat av: andreas

kul att höra från dig igen. håller du den här takten blir det en massa text till slut...en bloggroman kanske?
flytten gick bra (tack igen för all hjälp!) men, det är en jäkla massa att fixa här i lägenheten så det kanske står färdig när du kommer hem. prio 1 är såklart gästrummet.

2006-01-30 @ 16:37:46
Postat av: cg

ja, jag hoppas ju att det här kan användas i mina memoarer längre fram. men om jag skriver alltför mycket här kan det vara ett tecken på att jag inte gör vad jag ska som praktikant och då kan jag inte avancera till att bli något och någon som gör saker som man kan skriva memoarer om, blir typ istället "cg - anonym praktikant". Det är ju inte bra. Isåfall får jag bo i gästrummet till discount, yes?

2006-01-30 @ 21:38:51
Postat av: o

kommer du ihåg stycket jag skrev om hur jag cyklar genom ett storslaget shanghai och känner mig så liten men ändå så mitt i det? och jag hänvisade samtidigt till dig och dina intryck av staden. tror precis du insett vad det var jag försökte beskriva - wow-känslan av att leva!

cg, sorry att jag inte hört av min. faktum är att jag undrade lite när du tänkt skriva, men så kom jag ju på (i och med din kommentar på min sida) att du kanske startat din blogg. vilket du ju som sagt hade :) hur som haver, låter, för att citera min vän askungen, urtrist, dödstråkigt, eller, alldeles, alldeles underbart :) fina bilder förresten, är det möjligen en casio du använder ;)

keep us posted

o

anna b, om du läser det här: kan inte läsa din blogg härifrån shangers, de onda kineserna cencurerar din bloggsida. sorry...

2006-01-31 @ 02:39:54
Postat av: Anna B

VAd vad vad? Ar det sant? Vad ORATTVIST! Jag har en van i Peking som inte heller kan lasa den sa nu borjar jag lagga ihop ett och ett!
Synd - for du missar mina fina bilder fran Syrien Oscar!
GOTT NYTT AR pa dig ocksa! Det ar val hundens ar i ar? Min andra svenska van i Kina delar lya med en kinesisk van som ar fodd i hundens ar och att vara hund i hundens ar betyder tydligen OTUR! (Stammer det?) Och det enda sattet han kan vanda turen igen ar att bara roda kalsonger! Sa min polare ser sin kinesiska kompis springa runt som supermannen varje morgon mellan sovrummet och badrummet.
Varfor har inte du en blogg med bilder a sa dar?
KRAAAAAAM

2006-01-31 @ 09:06:24
Postat av: cg

Jag är häst. Oscar har blogg - kolla in life in china-länk bredvid..

2006-01-31 @ 09:42:55
Postat av: Anna B

WOW! Maste vara alla artiklar som du publicerat i Sverige eller? Imponerande! OCh vilka fina bilder! Ser fram emot att lasa en om dagen...Och sa en sak till: far jag lanka till dig Oscar pa min sida?

2006-01-31 @ 10:33:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback