bisarrt nog tar det lång tid att förstå - but war is shit

Bear with me, friends and countrymen, I need to speak about tragedy, beauty and architecture again:

Skitbra väder idag, soligt omlott, dramatisk himmel. Jag tog en promenad från downtown Sukhumi mot campen jag bor i utanför stan. Äventyrslystnaden tog överhand och ledde mig astray på en fyra timmars sightseeing-tur över stans gator och torg. En gång måste det ha varit otroligt vackert här. Det finns väldigt många hus i (vad jag tror kallas) nyklassicistisk  och art nouveau-stil (kring sekelskiftet), som dessutom förgrenar sig i ett antal arkitektiska nyanser; Sukhumi och Abkhazien har alltid varit en smältdegel av kulturer - spanjorer, italienare, greker, ryssar, judar, armenier, svenskar (!) och många fler har varit här. Tänk er en stad där havet möter bergen; ett subtropiskt paradis med lummiga trädgårdar och hus med tinnar och torn, balustrader, fontäner, som i etapper, längs serpentinvägar, arbetar sig uppför berget till allt vackra vyer över havet i väst. Det kunde ha varit så fint, men det är så fruktansvärt förfallet - av krig såväl som neglect, vandalisering och stöld. Många hus dignar under sin egen tyngd i frånvaron av armeringjärn, fönster och dörrar, med fundament som är spruckna från jag vet inte vad - kanske granater och fysiskt våld (eller whatever makes stenväggar, stenbalustrader, gator krackelera...jordens rörelser)? Syntesen av bristande know-how och dåligt material, ibland dålig smak, skapar billiga kopior av ställen vars ägare har pengar till upprustning. Och för de flesta andra hus är det redan försent - de måste rivas.

Idag fick jag min första riktiga uppenbarelse/förståelse för vad kriget har ställt till med. Än så länge har jag i min ignorans inte märkt det i folkets sinne (även om jag heller inte befunnit mig särskilt mycket där the real shit is going on), men det gjorde sig fruktansvärt närvarande i dessa förfallna hus, ofta stämplade med hundratals kulhål. Det som har byggts upp under så lång tid med så otroliga resurser (this was, particularly before Soviet times, a playground for the rich); allt arbete och alla idéer som investerats i att så vackert utforma dessa hus; att det har kunnat förstöras så snabbt och lätt är helt enkelt fucking unbelievable.

Jag har varit här mer än en månad nu. Tiden går snabbt och arbetet mitt fortskrider långsamt, långsamt. Till trots vad som sägs ovan, så trivs jag fortfarande. Jag ser fram emot att tillbringa våren och (en del av) sommaren här. Och jag ser fram emot some good dancing, kaféliv, ölhävande och strandhäng i Sverige - civilisationen - i juni...

Kommentarer
Postat av: Anna B

Jattefina bilder verkligen!! Tydligen akte kommunist-eliten i Albanien ofta till Sukhumi nar det begav sig. Det ansags - precis som du skriver - vara mkt vackert och lyxigt...!
Trodde du skulle ro hem ett kontrakt i slutet av praktiken dock...har du funderat pa det eller. Det vet ju alla anda att svenska sommaren ar allt for kort och tenderar att helt regna bort.
kram

2006-02-20 @ 17:04:28
Postat av: Anna B

Jattefina bilder verkligen!! Tydligen akte kommunist-eliten i Albanien ofta till Sukhumi nar det begav sig. Det ansags - precis som du skriver - vara mkt vackert och lyxigt...!
Trodde du skulle ro hem ett kontrakt i slutet av praktiken dock...har du funderat pa det eller. Det vet ju alla anda att svenska sommaren ar allt for kort och tenderar att helt regna bort.
kram

2006-02-20 @ 17:08:54
Postat av: cg

Men ack så vacker den är - vår korta sommar! Kontrakt vill jag inte säga för mycket om nu, men det är en definitiv möjlighet...

2006-02-20 @ 20:53:29
Postat av: o

DAMN. läste precis att usa kanske kommer att använda georgien som bas för ett möjligt anfall mot irans kärnvapenarsenal. ducka!!! :)

2006-02-21 @ 03:09:02
Postat av: cg

WHAT? Jesus, Kristus, jag ska bli en troende man. Ett paradis for ett annat ;)

2006-02-21 @ 07:39:43
Postat av: Anna B

Ja - vad hander egentligen CG!? (Jag sag nag pa Euro news om Georgien och USA pa TV:n i gymet men jag hade ipoden pa hogsta sa jag kunde inte hora nat....)

2006-02-21 @ 09:04:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback