Kavkaz dancing

Kavkaz dancing


Knivkastning, höga hopp, bystiga damer och rakryggade män. En lokal ensemble turar Ryssland och Kaukasus runt för att visa upp olika traditionella danser från Abkhazien, Ossetien, Tjetjenien (?) - varianter som är påfallande lika varandra - och imponerar med samspel, smidighet och rytm. Put-me-down att man i konfliktens skugga ofrivilligt kopplar samman föreställningen med propaganda och nationalism.  Gemenskapen med övriga utbrytarregioner ges emfas, georgiska danser - same, same but different - ges däremot inte utrymme. Det finns hos publikens jubel och i dansörernas blick och pose en stolthet som ger delförklaring till varför fredsprocessen fortfarande är så oförsonligt trögrörlig. Abkhazierna hävdar historisk och kulturell särart för att legitimera sin självproklamerade stat. Den andra sidan - Georgia proper - är om möjligt än mer nationalistisk och säger att abkhazerna alltid har varit och kommer vara georgier; skillnader de emellan tonas ner. Det finns ingen objektiv vedertagen historiebeskrivning att falla tillbaka för en besökare, bara olika versioner av sanning eller lögn. Det är fan så irriterande att det sammanhanget ska störa en annars oskyldig och välkommen dansuppvisning.


Kommentarer
Postat av: andreas

nu för lite mer finkultur:

http://www.stureplan.se/articles/2196/images/article_image_92c21dda5e5eea76.jpg

2006-04-24 @ 18:05:37
Postat av: andreas

ett kort förtydligande:
med "finkultur" menar jag inte att josefine skulle vara speciellt "fin".
nej, det är något annat som är intressant med bilden...

2006-04-24 @ 18:10:14
Postat av: cg

är det du - personen man inte ser i bakgrunden?

2006-04-24 @ 18:50:56
Postat av: andreas

nej, riktigt så tjock är jag väl ändå inte, eller?
men det finns väl fler personer på bilden?

2006-04-24 @ 19:02:37
Postat av: cg

men bakom den tjocka snubben? eller snackar du om servitrisen - en av våra vänner...d är ju svårt att se; men Sofie, eller A-K....A-K kan d vara, men grönt hårband, ett litet mysterium d här. Tack förresten att du fick mig kolla in stureplan.se...

2006-04-24 @ 19:09:21
Postat av: andreas

jag tror att det är a-k ivarjefall.
kan vi få en bekräftelse?

2006-04-24 @ 19:14:09
Postat av: Sofie

bekräftas

2006-04-24 @ 19:32:02
Postat av: Anonym

att det är ak alltså, britta och jag befann oss i baren, respektive discot...........

2006-04-24 @ 19:34:17
Postat av: cg

Fasen, det var inte illa...men låt oss prata om mig istället. Tåg leder en till "Murder on the orient express" och Agatha Christie, som leder en i dubbel bemärkelse till Istanbul. Alltså, tåget ledder till Istanbul, och Agatha Christie skrev en annan roman i Istanbul. Och det leder till mig, för jag var i Istanbul precis. 24 timmar. en tur till och jag kan skriva reportage i nöjesguiden. 48 timmar i Istanbul. Sov bara 4 timmar, såg allt, gjorde allt.

2006-04-24 @ 20:16:39
Postat av: Sofie

f'låt, glömde d var din blogg..... ;-)

2006-04-24 @ 20:26:30
Postat av: cg

d är lugnt, hoppas bara att det inte händer igen (blink) Hur lyckades ni allihopa landa på kändisexpressen till Åre?

2006-04-24 @ 20:28:58
Postat av: Sofie

jobbade för SJ Event, som vi gjort tidigare

2006-04-24 @ 20:31:28
Postat av: cg

wait, wait, AK jobbar och sliter i baren - bildbevis - och SOfie och Britta "befann" sig i baren respektive discot...låter inte som jobb d! hein ;)

2006-04-24 @ 20:36:38
Postat av: Anna-Karin

Låt oss prata om mej igen! Grönt-hårband = moderiktig födelsedagspresent från Britta och Hanna. Servitrisjobb på Åre-expressen kan vi tacka Maricka för. Vi fick alltså en inblick i kändis-mingel-världen och kan konstatera att det är som på vilket muggigt hak som helst, typ NattiNatti i Ronneby. Fylla, dåliga skämt och underbältet visor fast med en extra beståndsdel i form av fnittriga skvaller-reportrar som hinkade gratisvin like there was no tomorrow.
Har våren kommit till dej än sege? Hoppas allt är bra!

2006-04-24 @ 20:40:09
Postat av: cg

Våren har kommit och gått flera gånger känns det som. D är lite jubbit just nu. saknar civilisationen. Experiment: Iogormn felylr min nveö frya år. Gitatrs!

Förstod ni vad det stod? Enligt forskning - en reklam jag såg för någoting på BBC - så läser människor bara första och sista bokstaven i ord i flytande text. Det funkade rätt bra i reklamen. och här?

2006-04-24 @ 20:46:59
Postat av: cg

jag saertapsr tlil bearn för att isfafköfnra ett cakohld. Grudas, vad gtot det kemomr att skmaa. dchpeee mdoe saleps på tvee.

2006-04-24 @ 20:56:53
Postat av: cg

jag saertapsr tlil bearn för att isfafköfnra ett cakohld. Grudas, vad gtot det kemomr att skmaa. dchpeee mdoe saleps på tvee.

2006-04-24 @ 20:57:35
Postat av: Sofie

Experimentet funkar kanon, men är 'nevö' verkligen ett svenskt ord? Bättre än vår som kommer och går än ingen alls, som vi numera säger här hemma....... Ha det fint! kram

2006-04-24 @ 20:58:43
Postat av: cg

jag saertapsr tlil bearn för att isfafköfnra ett cakohld. Grudas, vad gtot det kemomr att skmaa. dchpeee mdoe saleps på tvee.

2006-04-24 @ 21:00:29
Postat av: cg

långsamt internet gör att jag sänder många kommentarer. sorry. nu ska jag till baren, då. har jag precis skickat den här kommentaren...

2006-04-24 @ 21:08:24
Postat av: Rappo

There are an website about Georgia. http://georgien.blogspot.com

Great fotos ...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback