CG vs. Shanghai - en spretig reflektion

Mina första intryck från Shanghai var kaosartade, svåra att smälta och plocka isär till hanterbara delar . Men efter drygt två veckor är det inte längre trafiken och ettriga försäljare som pockar på min uppmärksamhet (och mentala tillstånd). Jag börjar urskilja individer bakom den anonyma ström som tidigare bara var en väldigt massa kineser, hitta referenspunkter som jag med min bakgrund kan förstå och känna igen mig i. Säkerhetsvakten, gatuarbetaren, polisen, studenten; yrkesroller här såväl som i Malmö, Sverige. Det "vanliga livet" - en kinesisk vardag - börjar öppna sig för mig, hur banalt det än låter.  Jag ser de gemensamma beröringspunkterna och hur de gestaltar sig:  förälskade par syns överallt - för 20 år sen var synen på kärlek och sex betydlig strängare och av staten hårt hållen; mor- och farföräldrar står utanför skolan för att hämta sitt barnbarn - föräldrarna arbetar för att kunna ge (sitt enda) barn fördelar i ett alltmer konkurrens- och marknadsinriktat Kina; den genomsnittlige ungdomen verkar  lika modemedveten som hemma,(om än med en betydligt mer färgglad inriktning). Men det jag ser är Shanghai - en liten, moderniserad del av Kina som inte är representativ för hela landet - och vad jag får är ett ytterst litet smakprov av dess invånares liv. För den tillfällige besökaren och betraktaren är det snarare mötet mellan Shanghai och västvärlden som är mest intressant.

Historielektion: Ni som sett kända filmer som "55 dagar i Peking" eller lyssnade särskilt noga när kapitel Kina behandlades i skolan vet redan att landet aldrig var formellt koloniserat . However, Västvärldens största och starkaste etablerade en politisk, militär och ekonomisk närvaro som från mitten av 1800-talet fram till andra världskriget såg till att utnyttja, och utveckla, en stad som Shanghai till en jävligt up-beat, dynamisk, partyglad, och alltmer dekadent, kassako - naturligtvis framförallt för den ägande eliten av västerlänningar.

Om man idag tar en promenad genom det som var det franska området, så känns det inte precis som man är i Kina. Som en arkitektoniskt spöke från det förgångna står art deco-inspirerade hus på rad, längs trånga gator och gränder som kantas av franskimporterade träd. Det är ett kolonialt arv som säkerligen berör många illa, men som samtidigt - särskilt där husen är som mest åldrade och orenoverade, ofta övertagna sedan flera år av vanliga shanghaineser (med tvätt på tork över mäktiga balustrader) - förmår skapa en fantastiskt vacker och stämningsfull atmosfär.

De flesta folk jag möter, eller iaf pratar med, är andra västerlänningar - fransmän, tyskar, engelsmän, skottar, kanadensare, holländare, och så vidare. Det är faktiskt inte så tråkigt som det låter. Nästan alla delar min fascination inför det nya, moderna, myllrande Shanghai, och om de ibland söker sig mot västerländska hang-outs är det mest för att få en paus, inte för att isolera sig likt gamla tiders kolonisatörer. Från min knapphändiga erfarenhet, (yes, of course, så spekulerar jag bara, inga nötter här inte...) så verkar det inte som det skulle vara möjligt heller. Även om europeiska, amerikanska och japanska företagen drar så mycket nytta de kan av låga löner och "politisk stabilitet", så är det långtifrån deras stad. Kineserna är alltför många och välutbildade (och pissed off! - nä, jag bara skojade), för att  det som varit ska återupprepas. Ska bli intressant att se vad syntesen av "Vi"- västerlänningar och "Dem"- kineser,  blir i framtiden. Än så länge verkar det mest handla om ett ömsesidigt och exotiskt främlingskap. Ta häromdagen; jag sitter på kafé, in kommer ett franskt par med en son på säg 4 år, och precis som jag gjort några gånger under de senaste veckorna, så tog det kinesiska tjejen bredvid mig fram kameran för att fotografera pöjken. Kinesiska barn är väldigt söta, men det är visst franska barn också (och svennar som närmar sig de trettio, folk tittar iaf, jag lovar.)


Kommentarer
Postat av: Pappa

Vilka upplevelser!!! Lycka till i fortsättningen. Har de lika gott knäckebröd i Kina som i Malmö ?
Ha de.....

2005-11-20 @ 22:41:58
Postat av: cg

Naej, verkar inte finnas något knäckebröd här inte. Inte som Ronnebygatans ekologiska livs (marias affär). Om du har slut på det, så åk in dit, tror du får min rabatt (maria???)

2005-11-22 @ 07:51:45
Postat av: maria

självklart ges det rabatt på knäckebröd. (öppet 11-18.30 mån-fre, 10-14 lör.)

2005-11-22 @ 11:24:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback